Begin september hebben we Alina Lupu in onze AiR verwelkomd om bij ons een maandlange residentie te doen. Ze is geen onbekende voor ons, afgelopen november in 2021 was ze nog te gast bij ons als een van de drie kunstenaars op de HEDEN: Humor avond in Neushoorn, waar ze de moderator op memorabele wijze flink voor het blok zette. Alina’s werk richt zich voornamelijk op de bestaansonzekerheid binnen de kunst. Het is een zwaar onderwerp waar ze soms een onverwachtse draai aan geeft, zoals op deze HEDEN avond. Het was slechts een grap die bewijst dat humor in vele vormen komt en soms de enige manier is om uit de zwaarmoedigheid te stappen en het praten over levens- en werkomstandigheden bespreekbaar te maken.
In de eerste week van september is bij ons in de AiR aangekomen om hier onderzoekt te doen en te werken aan het project ‘Work, Rest, What We Will’. Ze zal proberen zich hier te settelen en Leeuwarden een beetje beter te leren kennen, en om de relatie tussen haar inwoners en werk, rust en vrijetijd te leren begrijpen.
Alina Lupu komt oorspronkelijk uit Roemenië, maar woont en werkt vandaag de dag in Amsterdam. Ze heeft daar gestudeerd aan de Rietveld academie, en is daarna in het vak van maaltijdenbezorger beland. Dit gebruikte ze om de verre van goed geregelde stand van zaken in de creatieve sector aan te kaarten, Ze heeft daar een opleiding gevolgd aan de Rietveld academie, en na haar afstuderen is ze in het vak van maaltijdenbezorger beland als eerste professionele positie. Ze besloot toen om haar onzekere werksituatie te gebruiken en parallellen te vinden tussen werk in de culturele sector en nul-uren-contract-baantjes en zzp’ers binnen het werkveld van maaltijdbezorgers.
Op een gegeven moment blende ze haar positie als bezorger en kunstenaar ineen, toen ze als alumna werd uitgenodigd om te komen spreken op de Rietveld academie. Daar vielen in het publiek (haar voormalig leraren) de monden open van verbazing toen ze in een volledig bezorgers uniform, compleet met tas en al, het podium op kwam gelopen. Deze actie typeert de toon van haar werk in haar verdere carrière als kunstenaar, waarin ze vaak op een humoristische wijze actuele problemen aan de kaak stelt, maar meestal wel met een scherpe ondertoon.
Dit is inmiddels zes jaar geleden.
Inmiddels is haar werkpraktijk gevormd door verdere banen bij een schoonmaakbedrijf, in een restaurant, opdrachten binnen de kunst, evenals haar onzekere leefomstandigheden, en vrijwilligerswerk voor een initiatief voor een markt voor gratis voedsel. Ze is eraan gewend geraakt om zich altijd bewust te zijn van de context van haar werk, en daardoor vormt de context vaak de uitkomst. Als hulpmiddel hierbij stelt ze een bibliotheek samen genaamd de Art Workers Library, wat als een levend en groeiend organisme een accommodatie moet bieden aan lopende gesprekken over de relatie tussen werk en kunst en over de manieren waarop leven en werk samenvallen. Met deze bibliotheek als startpunt wil Alina tijdens de residentie bij VHDG duiken in de Friese context van werk, maar ook manieren waarop je de standaard verwachtingen van werk kan ontsnappen en nadenken over concepten zoals “brede welvaart.”
Hieronder een selectie aan werken uit de bibliotheek:
Working Aesthetics – Danielle Child; Mutual Aid – Dean Spade; The Hologram – Cassie Thornton; Wages against artwork – Leigh Claire La Berge; Art Workers – Julia Bryan-Wilson; The Problem with Work – Kathi Weeks; Entreprecariat – Silvio Lorusso; Inventing the Future – Alex Williams and Nick Srnicek; 24/7 – Jonathan Crary; Seasonal Associate – Heike Geisler; Artists at work – Bojana Kunst; The Educated underclass – Gary Roth; Student revolt – Matt Myers.
Foto: Jörn Nettingsmeier